top of page
TEK PARTİ TÜZÜĞÜ
İÇİNDEKİLER:
BİRİNCİ BÖLÜM: GENEL ESASLAR

Madde 1: Tanım

Madde 2: Amaç ve İlkeler

İKİNCİ BÖLÜM: ÜYELİK

Madde 3: Üyelik şartları

Madde 4: Üyeliğe başvuru

Madde 5: Başvurunun karara bağlanması ve kayıt

Madde 6: MKYK onayı ile üye kaydı

Madde 7: Üye Kimlik Belgesi

Madde 8: Üyeliğin düşmesi

Madde 9: Genel Merkezce kayıtların tutulması

Madde 10: Yönetmelik

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: PARTİ TEŞKİLATI

Madde 11: Merkez Teşkilatı

Madde 12: Büyük Kurultay (Kongre)

Madde 13: Seçilmiş Üyeler

Madde 14: Doğal üye ve Onur üyeleri

Madde 15: Görev ve Yetkiler

Madde 16: Olağan toplantı ve gündem

Madde 17: Divan teşekkülü ve Görüşmeler

Madde 18: Adaylık ve seçim

Madde 19: Olağanüstü Toplantı

Madde 20: Tutanaklar ve itiraz

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: MERKEZ KARAR ve YÖNETİM KURULU (MKYK)

Madde 21: Kurulun oluşumu ve çalışma esasları

Madde 22: Görev ve Yetkiler Madde 23: Genel Başkan

Madde 24: Görev ve Yetkiler

Madde 25: Genel Başkanlığa Vekalet

Madde 26: Genel Başkanlığın Boşalması

BEŞİNCİ BÖLÜM: BAŞKANLIK DİVANI (BD)

Madde 27: Başkanlık Divanının oluşumu

Madde 28: Başkanlık Divanının Çalışma Esasları

Madde 29: Başkanlık Divanının Görev ve Yetkileri

Madde 30: Genel Sekreter

Madde 31: Genel Başkan Yardımcıları

ALTINCI BÖLÜM: DİĞER KURULLAR ve DENETMENLER

Madde 32: Merkezdeki Üst kurullar

Madde 33: İllerdeki Üst Kurullar

Madde 34: Denetmenler

YEDİNCİ BÖLÜM: İL ve İLÇE TEŞKİLATLARI

İL TEŞKİLATI

Madde 35: İl Kurultayı (kongresi) ve delege sayısı

Madde 36: İl Başkanı

Madde 37: İl Yönetim Kurulu

Madde 38: İl Yürütme Kurulu

İLÇE TEŞKİLATI

Madde 39: İlçe Kurultayı (kongresi) ve delege sayısı

Madde 40: İlçe Başkanı

Madde 41: İlçe Yönetim ve Yürütme Kurulu

Madde 42: Delege Seçimleri

SEKİZİNCİ BÖLÜM: ORTAK HÜKÜMLER

Madde 43: Kurultaylar (Kongreler)

Madde 44: Görev ve Yetkiler

Madde 45: Seçimlere İtiraz

Madde 46: Olağanüstü Toplantılar

Madde 47: Yönetim kurulu toplantıları

Madde 48: Görevden çekilme

Madde 49: Görevden Alma

Madde 50: Geçici Kurullar

Madde 51: Yan kuruluşlar ve temsilcilikler

DOKUZUNCU BÖLÜM: PARTİ GURUPLARI

Madde 52: TBMM parti gurubu

Madde 53: TBMM Gurup başkanı, Başkan vekilleri, Gurup yönetim kurulu      

Madde 54: İl genel meclisi ve Belediye meclis gurupları

ONUNCU BÖLÜM: PARTİ DİSİPLİN KURULLARI

Madde 55: Merkez Disiplin Kurulu

Madde 56: Gurup Disiplin Kurulu

Madde 57: Karma Disiplin Kurulu

Madde 58: İl Disiplin Kurulu

Madde 59: Disiplin suç ve cezaları

Madde 60: Disipline sevk yetkisi

Madde 61: Tedbir Kararı

Madde 62: İtiraz ve Yargı yoluna başvurma

Madde 63: Zamanaşımı Hükümleri

Madde 64: Af Yetkisi

Madde 65: Ortak Hükümler

Madde 66: Yönetmelik

ONBİRİNCİ BÖLÜM: SEÇİMLER VE ADAYLAR

Madde 67: Milletvekili seçimleri için aday tebiti, başvuru ve inceleme

Madde 68: Kontenjan adaylığı

Madde 69: Yerel seçimlerde aday tebiti ve inceleme

Madde 70: Yönetmelik

ONİKİNCİ BÖLÜM: PARTİNİN HESAPLARI VE DEFTERLER

PARTİNİN HESAPLARI

Madde 71: Gelirler

Madde 72: Gelirlerin toplanması ve kaydı

Madde 73: Giderler ve sorumluluk

Madde 74: Bütçe ve Kesin hesap

Madde 75: Yönetmelik

Madde 76: Defterler

ONÜÇÜNCÜ BÖLÜM: HÜKÜMET İLİŞKİLERİ

Madde 77: Hükümet kurma ve koalisyonlara katılma

ONDÖRDÜNCÜ BÖLÜM: ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER

Madde 78: Parti Tüzel kişiliğine son verme

Madde 79: Yetki devri

Madde 80: Makamlara bildirimde bulunma

Madde 81: Tüzükte hüküm bulunmayan haller

Madde 82: Parti tüzüğünü ve Programını değiştirme yetkisi

Madde 83: Yönetmelikler ve yönergeler

ONBEŞİNCİ BÖLÜM: SON HÜKÜMLER

Madde 84: Yürürlük

Madde 85: Yürütme

BİRİNCİ BÖLÜM: GENEL ESASLAR

Tanım

Madde 1- Tek Parti, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, Siyasi Partiler Kanunu, Seçim Kanunu ile diğer ulusal mevzuata uygun olarak kurulmuş ve İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi başta olmak üzere insan haklarına ilişkin evrensel değerleri önceleyen siyasal bir partidir.

Partinin Genel Merkezi Ankara’dadır. Kısaltılmış Adı “TEK PARTİ” olup, Teknoloji Kalkınma Partisi, amblemi Kırmızı zemin üzerine Beyaz 1 rakamıdır.

Şekilde sağ üst ve sol alt  köşe si yuvarlatılmış kırmızı kare zemin de Beyaz 1 rakamı olarak değişmiştir.

Amaç ve İlkeler

Madde 2- Tek Parti, aşağıdaki amaçlara ve ilkelere bağlılığı aziz milletimize taahhüt eder:

Çağımızın standartlarına uygun olarak tam güvence altına alınmış insan haklarını saygılı olmak,

Tüm yurttaşlarımızın düşünce ve ifade, inanç, dil, din ve ibadet ile ticari ve sosyal girişim hak ve özgürlüklerini korumak,

Ülkemizde üretimi, toplumsal refahı ve ekonomimizin küresel rekabet gücünü artırmak,

Milli gelirin dağıtımında ve toplumsal ilişkilerin her alanında adaleti gerçekleştirmek, 

Siyasal karar mekanizmalarına katılımı genişletmek,

Kamu kaynaklarını şeffaf ve rekabetçi bir ortamda yönetmek,

İnsanlarımız arasında dayanışmayı ve görevini en iyi yapmayı özendiren evrensel bir kültür oluşturmak,

Ulusal çıkarlarımızı koruyan politikaların oluşturulmasına katkı sağlayacak her bilgiyi sahiplenmek ve geliştirmek.

İKİNCİ BÖLÜM: ÜYELİK

Üyelik Şartları

Madde 3- Partinin tüzük, program ve ilkelerini benimseyen, yasal şartlara sahip, partiye giriş ve üyelik aidatını ödemeyi taahhüt eden her vatandaş partiye üye olabilir.

Yasal engeli bulunanlar partiye üye olamazlar.

Milletvekili ve mahalli idareler seçimlerinde aday olup seçimi kazananlar kendiliğinden parti üyesi olurlar.

Üyelik başvurularında, vatandaşlar arasında herhangi bir fark (dil, ırk, cinsiyet, din, mezhep, aile, zümre, sınıf ve meslek) gözetilmez.

Üyelik İçin Başvuru

Madde 4- Üye olmak isteyenler, genel merkeze veya ikametgâhlarının bağlı olduğu ilçe başkanlığına üyelik formu doldurarak bizzat kendileri veya internet veya her türlü yeni iletişim sistemleri üzerinden başvurabilirler.

İnternet ortamı veya her türlü yeni iletişim sistemleri üzerinden yapılacak başvuruların yöntemi, çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.

Başvuruda bulunanlardan belirli bir giriş aidatı alınır. İstek halinde alındı belgesi verilir.

Yurt dışında bulunan vatandaşlar, yaşadıkları yerde partinin dış temsilciliği varsa bu temsilciliğe veya internet yoluyla ya da telefon ile ulaşabilecekleri yurtiçi ya da yurtdışındaki sanal temsilciliklere yönlendirilebilirler veya Türkiye'de en son oturdukları yerin ilçe başkanlığına başvururlar.

Başvurunun Karar Bağlanması ve Kayıt

Madde 5- İlçe yönetim kurulu en geç 15 gün içinde başvuruyu değerlendirir. Uygun gördüklerini sırasına göre kaydeder ve yapılan kayıtlara atıfla üye kayıt defterine işlenir. 15 gün içinde karar verilmemesi halinde üyelik başvurusu askıya alınır. Askıya alman başvuruların 15 gün içerisinde yenilenmesi gerekir.

Üyeliği kabul edilmeyen kişi kendisine yapılacak bildirimi takiben 10 gün içinde il yönetim kuruluna itiraz edebilir. İl yönetim kumlu itirazı 10 gün içinde karara bağlar. İl yönetim kurulu kararına karşı ilgili taraflar kararın kendilerine bildirimini takiben 10 gün içinde Merkez Karar ve Yönetim Kuruluna (MKYK) itiraz edebilirler. Kurulun vereceği karar kesindir.

Bir partili sadece oturduğu yerin bağlı olduğu ilçede kaydolabilir. İkametgahı değişmedikçe başka bir ilçeye nakledilemez. Birden fazla ilçede üye kaydı olamaz.

MKYK, haklı bir neden varsa bir ilçenin üye kayıtlarının tamamını iptal ederek yeniden üye kaydı yapılmasına karar verebilir.

Partiye yazılı üyelik başvurusu bulunmayan veya mevcut olmayan kişiler gerçeğe aykırı olarak üye kaydedilemez.

MKYK Onayı ile Üye Kaydı

Madde 6- Herhangi bir nedenle partiden ilişiği kesilmiş olanlar, müracaat etmeleri hâlinde MKYK onayı ile yeniden üye olabilirler.

MKYK, başvurular üzerine doğrudan üye kaydı da yapabilir. Kaydı yapılanların üyelik formları ikametgâhlarının bulunduğu ilçe başkanlığına gönderilerek üye kaydı işlemi tamamlanır.

 

Üye Kimlik Belgesi

Madde 7- İlçe başkanlığı tarafından parti üyelerine genel merkezce hazırlanan üye kimlik belgesi verilir.

Yer değiştiren üye, üye kimlik belgesini iade eder; kaydını yaptırdığı ilçe başkanlığı kendisine yeni kimlik belgesi verir.

Üyeliğin Düşmesi

Madde 8- Parti üyeliği;

Ölüm,

İstifa,

Disiplin Kurulu kararıyla üyelikten çıkarılma,

Siyasi Partiler Kanunu ve bu tüzükte aranan üyelik niteliklerinin kaybedilmesi,

Üyenin başka bir partiye üye olması veya adaylık başvurusunda bulunması,

Yapılan uyarıya rağmen üyenin 3 ay boyunca ödemekle yükümlü olduğu aidatı ödememesi durumlarında ilçe yönetim kurulu kararıyla silinir.

Ölüm ve istifa hâlleri dışında kaydı silinen üyeye bu karar 10 gün içinde bildirilir. Kaydı silinen üyenin karara karşı, bildirim tarihinden itibaren 10 gün içinde il yönetim kuruluna itiraz hakkı vardır. İl yönetim kurulu kararına karşı taraflar bildirim tarihinden itibaren 10 gün içinde MKYK'ya itirazda bulunabilirler. MKYK'nın kararı kesindir.

Genel Merkezce Kayıtların Tutulması

Madde 9- Tüzüğe uygun üye kayıtları genel merkez üye yazım birimince bilgisayar ortamında kayda alınır. Bu kayıtlar ilçe, il ve ülke geneli olmak üzere ayrı ayrı tutulur.

Altı ayda bir yapılacak karşılaştırma ile alt birimler ve genel merkezdeki kayıtların denkliği sağlanır.

Genci merkez üye kayıtları esas olup, üye yazım birimince ilçe başkanlıklarına gönderilen kayıtların suretleri üye kayıt defteri niteliğindedir.

Yönetmelik

Madde 10- Parti çalışma kuralları İÇ YÖNETMELİK yoluyla çalıştırılır. İlgili Başkanlığın ya da kurulun zorunlu ve/veya ihtiyaç gördüğü hallerde hazırlayacağı Parti İç Yönetmelik'leri MKYK onayı ile uygulamaya konulur. MKYK tarafından onaylanan Parti İç Yönetmelik'leri iş bu tüzüğün ayrılmaz bir parçasıdır. Örneğin: Teşkilatlanma Yönetmeliği, Hesap Yönetmeliği, Disiplin Yönetmeliği vb.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: PARTİ TEŞKİLATI

MERKEZ TEŞKİLATI

Madde 11- Partinin merkez teşkilatı aşağıdaki birimlerden oluşur:

Büyük Kurultay (Kongre),

Merkez Karar ve Yönetim Kurulu,

Genel Başkan,

Başkanlık Divanı,

BÜYÜK KURULTAY (KONGRE)

Madde 12- Büyük Kurultay, Partinin en üst karar ve denetim organı olup seçilmiş ve doğal üyelerden oluşur. Olağan toplantısı üç yılda bir yapılır.

 

Seçilmiş Üyeler

Madde 13- İl kurultaylarınca seçilen ve toplamı Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tam sayısının iki katı kadar olan delegelerdir.

Her il, milletvekili sayısının iki katı delege ile Büyük Kurultayda temsil olunur.

Büyük Kurultay il delege sayısı, teşkilat başkanlığı tarafından belirlenir ve MKYK tarafından onaylandıktan sonra il başkanlıklarına bildirilir.

 

Doğal Üyeler ve Onur Üyeleri

Madde 14- Doğal üyeler; Parti Genel Başkanı, MKYK ile Merkez Disiplin Kurulu Üyeleri ve partili bakanlar, milletvekilleri ve kurucular kurulu üyeleridir.

Bu Tüzüğün yetkili organlarca kabulünden itibaren, partinin genel merkez organlarına seçilenler de parti üyelikleri süresince kurucular kurulu üyelerinin haklarına sahiptirler.

Büyük Kurultayın doğal üyeleri il kurultaylarında delege seçilemezler.

Büyük Kurultay onur üyelerinin kimlerden oluşacağı, nitelikleri ve sayıları hakkında karar verme yetkisi MKYK'ya aittir. Büyük Kurultay onur üyeleri, delegelik sıfatları olmadıkça oy kullanamazlar.

Görev ve Yetkiler

Madde 15- Genel Başkanı, MKYK ve merkez disiplin kurulunun asıl ve yedek üyelerini gizli oyla seçmek,

Parti teşkilatının bütün birimleri ve her türlü parti faaliyeti ve parti politikaları hakkında karar vermek,

Partinin tüzük ve programında değişiklik yapmak,

Partinin bütçe ve kesin hesabını kabul veya reddetmek,

MKYK'yı ibra etmek,

Kanunlar, parti tüzük ve programı çerçevesinde toplumu ve devleti ilgilendiren konularla kamu faaliyetleri ve parti politikası hakkında genel nitelikte olmak şartıyla temenni niteliğinde veya bağlayıcı nitelikte kararlar almak,

Partinin kapanmasına, başka bir partiyle birleşmesine, böylelikle hukuki varlığı sona erecek olan partinin mallarının tasfiye veya intikal şekline dair kararlar vermek,

Toplantı dönemleri dışında iken genel merkez organlarına Genel Başkanın teklifi ve MKYK'nın onayı ile yapılacak atamaları ilk Büyük Kurultayda görüşmek,

Kendi yetki alanıyla ilgili olarak, kanunlarda ve Parti Tüzüğünde belirtilen diğer görevleri yerine getirmek.

 

Olağan Toplantı ve Gündem

Madde 16- Büyük Kurultayın yer, gün ve saati ile gündemi MKYK tarafından belirlenir. MKYK, Büyük Kurultayı üç yılda bir toplamak zorundadır.

Büyük Kurultayın yeri, zamanı ve gündemi ile ilk toplantıda çoğunluk sağlanamazsa ertesi gün yapılacak ikinci toplantının yeri, zamanı ve gündemi en az 15 gün önceden il başkanlıklarına ve güvenliğin sağlanması için de mülki idare amirliğine bildirilir. 

Büyük Kurultay üyelerini gösterir delege listesi ile toplantının yeri, zamanı, gündemi ve çoğunluk sağlanamadığı takdirde ikinci toplantıya dair hususlar, kurultay tarihinden en az 15 gün önce iki nüsha olarak yetkili seçim kuruluna bildirilir.

Yetkili seçim kurulunca onaylanan listeler, kurultay tarihinden en az 7 gün önce genel merkez binasında ilan edilir. İlan süresi 3 gündür. İtirazlar ilan süresi içinde yapılır ve hâkim tarafından incelenen itirazlar en geç iki gün içinde kesin olarak karara bağlanır.

Büyük Kurultayın toplantı yeter sayısı üye tam sayısının salt çoğunluğudur. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamazsa ikinci toplantıda yeter sayısı aranmaz. Karar yeter sayısı ise hazır bulunan üyelerin salt çoğunluğudur.

Divanın Teşekkülü ve Görüşmeler

Madde 17- Büyük Kurultay, Parti Genel Başkanı veya yetkilendireceği MKYK üyelerinden biri tarafından usulüne uygun yoklama yapıldıktan sonra yeterli çoğunluk sağlanmışsa açılır.

Büyük Kurultay, gündeme geçmeden önce verilen teklif üzerine kurultay divanı için bir başkan, yeteri kadar başkan yardımcısı ve kâtip üyeyi işaret oyu ile seçer.

Kurultay Divanı; gündemi uygulamak, toplantıyı düzen içinde yürütmek, düzeni bozanlara karşı müeyyide uygulamak, gerekirse toplantıdan çıkarmak, toplantı tutanağını düzenlemek ve imza etmekle görevlidir. Kararlarını salt çoğunlukla verir. Oyların eşitliği halinde Divan Başkanının görüşü yönünde uygulama yapılır.

Büyük Kurultayda divanın teşekkülünden sonra açılış konuşması için Parti Genel Başkanına söz verilir. Akabinde MKYK'nın faaliyet raporu okunur.

Görüşmeler, gündemdeki sıraya göre yapılır.

Parti tüzük ve programına aykırı olmayan bir konunun gündeme alınması, gündem değişikliği veya gündemdeki sıranın değiştirilmesi kurultayda bulunan delegelerin en az yüzde beşinin imzalı teklifleri, gündemin okunması işlemi tamamlanmadan önce divan başkanlığına ulaştırılmak kaydıyla görüşmeye açılır ve yapılacak oylama sonucuna göre karara bağlanır.

Görüşmeler söz isteği sırasına göre yürütülür. Ancak Genel Başkana MKYK Üyelerine öncelik verilir.

Parti tüzük ve programlarında değişiklik yapılmasına ilişkin olan veya parti politikalarını ilgilendiren tekliflerin karara bağlanması için, bu tekliflerin Genel Başkan, MKYK, veya Büyük Kurultay delegelerinin en az yüzde beşi tarafından önerilmiş olması gerekir.

Kanunlar, parti tüzük ve parti programı çerçevesinde toplumu ve devleti ilgilendiren konularla kamu faaliyetleri konularında karar alınmasına dair teklifleri karara bağlamak için Büyük Kurultayda hazır bulunan üyelerin üçte biri tarafından önerilmiş olması gerekir. Bu teklifler Büyük Kurultay tarafından seçilecek bir komisyonda görüşüldükten sonra, komisyon raporu ile birlikte incelenir ve karara bağlanır.

MKYK’nın kesin hesap raporları görüşülüp karara bağlanmadan organ seçimlerinin oylamasına geçilemez.

 

Adaylık ve Seçim

Madde 18- Seçilme yeterliliğine sahip ve partiye kayıtlı her üye, her organa aday olabilir. Ancak aynı kişi, aynı anda farklı organlara aday olamaz. Aksi takdirde ilk adaylığı dışındaki diğer adaylıkları geçersizdir.

Seçim kurulu başkanı, yeterli nitelik ve sayıda seçim sandık kurulu oluşturur.

Büyük Kurultay delege tamsayısının yüzde beşinin noterde veya divan başkanlığınca görevlendirilecek üyelerin gözetiminde imzalayacakları yazılı önerileri ile genel başkanlığa aday olunabilir.

Genel Başkan seçimi dışındaki seçimler aynı anda ve birlikte yapılır.

Olağanüstü Toplantı

Madde 19- Genel Başkanın veya MKYK'nın lüzum göstermesi veya Büyük Kurultay üye tamsayısının en az yüzde yirmisinin noter onaylı yazılı istemi üzerine olağanüstü toplantı yapılır.

Gündem, daveti yapan organca hazırlanır ve gündem dışında başka konu görüşülemez.

MKYK, çağrı tarihinden 45 gün içinde olağanüstü toplantıyı yapar.

Tutanaklar ve İtiraz

Madde 20- Seçim süresinin sonunda, seçim sonuçları tutanakla tespit edilip, seçim sandık kurulu başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Tutanakların bir örneği seçim yerinde asılmak suretiyle ilan edilir. Kullanılan oylar ve diğer belgeler, tutanağın bir örneği ile birlikte üç ay süre ile saklanmak üzere seçim kurulu başkanlığına verilir.

Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki gün içinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar hâkim tarafından aynı gün incelenir ve kesin olarak karara bağlanır.

Hâkim, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük veya kanuna aykırı uygulama nedeniyle seçimlerin iptaline karar verdiği takdirde bir aydan az ve iki aydan fazla bir süre içinde olmamak üzere seçimlerin yenileneceği tarihi tespit ederek partiye bildirir. Belirlenen günde sadece seçim yapılır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: MERKEZ KARAR ve YÖNETİM KURULU (MKYK)

Kurulun Oluşumu ve Çalışma Esasları

Madde 21- MKYK; Genel Başkan dâhil, Büyük Kurultayda seçilen 45 asıl ve 15 yedek üyeden oluşur. Üyeliğin boşalması hâlinde, sırasına göre yedek üyelerden biri çağrılır ve boşalan üyenin süresini tamamlar.

Merkez Karar ve Yönetim Kurulu (MKYK) oluşturulmasında cinsiyet ve yaş kotası uygulanmaz.

MKYK seçimi yargı gözetimi altında gizli oy ve açık tasnif esasına göre yapılır. Büyük Kurultayda MKYK üyeliğine aday olmak için Kurultay Başkanlık Divanı tarafından belirli bir süre tespit edilerek Kurultay duyurulur.

Merkez Karar Yönetim Kurulu ile Merkez Disiplin Kuruluna aday olanlar, her kurul için ayrı ayrı belirtilmek suretiyle aynı toplu listede gösterilebilir. Toplu listelerdeki asıl ve yedek üye adaylarının sayısı MKYK ve Disiplin Kurulu üyeleri için Parti Tüzüğünde belirtilen sayıyı geçemez. Hazırlanan toplu listeler çoğaltılır ve mühürlenip oy pusulası haline getirilmek üzere seçim kurulu başkanına verilir.

MKYK en az ayda bir toplanır. Toplantının gündemi en az üç gün önceden elektronik posta yoluyla yazılı olarak üyelere bildirilir. Genel Başkan veya MKYK üye tam sayısının en az yarısından 1 fazlası talep etmesi halinde olağanüstü toplantı yapılır. MKYK, Genel Başkanın bulunmadığı zamanlarda resmi öncelikli sıraya göre Genel Başkan yardımcısının başkanlığında toplanır.

MKYK toplantılarına partinin TBMM grup başkan vekilleri katılabilir, ancak oy kullanamazlar.

Toplantı yeter sayısı, üye tam sayısının salt çoğunluğu, karar yeter sayısı ise toplantıya katılanlan salt çoğunluğudur. Gizlilik karan alınmadığı takdirde oylamalar açık yapılır. Eşitlik hâlinde Genel Başkanın katıldığı görüş kabul edilir.

Mazeretsiz üst üste üç toplantıya katılmayan üyenin üyeliği düşer.

Görev ve Yetkiler

Madde 22- TeşkiIatları kurmak, görevden almak, görevden alınanların yerine yenilerini atamak, lüzumu halinde bu işler için Başkanlık Divanı'na yetki vermek,

Genel Başkanın teklifi üzerine Başkanlık Divanı'nın üye sayısını azaltmak, artırmak, yeni görev alanları ihdas etmek veya iş bölümünü değiştirmek,

Büyük Kurultayın toplantı dönemleri dışında Genel Başkanca genel merkez organlarına yapılacak atama teklifleri hakkında karar vermek ve yapılacak atamaları ilk Büyük Kurultayın onayına sunmak,

Milletvekili kesin aday listelerinin oluşturulması aşamasında, parlamentodaki toplam milletvekili sayısının yüzde beşi oranını geçmemek kaydıyla kontenjan adaylarını belirlemek,

İl ve ilçe teşkilatlarında organların üye sayısını kanuni sayıdan az olmamak üzere artırmak veya azaltmak,

Çalışmalarda etkinliği sağlamak için komisyonlar kurmak ve eğitim programları uygulamak,

Bütün seçimlerde, seçim mekanizmasını tanzim, sevk ve idare etmek,

Partinin amaçlarına uygun taşınır ve taşınmaz mal alımına, satımına, işletilmesine, mevcut varlıklar üzerinde her türlü ayni veya borçlandırıcı hak oluşturmasına karar vermek,

Büyük Kurultaya sunulacak bilançoyu, kesin hesap raporunu, bütçeyi ve genel faaliyet raporunu hazırlamak,

Zorunlu sebepler dolayısıyla Büyük Kurultayın toplanamadığı hâllerde, partinin hukuki varlığına son verilmesi, tüzük ve programının değiştirilmesi dışındaki bütün kararları almak,

Yeni durumlar karşısında gerekli kararları almak, tüzük, program ve Büyük Kurultay kararlarını uygulamak,

Kanunların ve Parti Tüzüğünün ve diğer mevzuatın verdiği görevleri yerine getirmektir.

GENEL BAŞKAN

Madde 23- Genel Başkan, Büyük Kurultay tarafından gizli oyla ve üye tam sayısının salt çoğunluğuyla seçilir. İlk iki oylamada sonuç alınamazsa üçüncü oylamada en çok oy alan seçilmiş sayılır.

Genel Başkan, en çok üç yıl için seçilir. Genel Başkanlık görevi üst üste iki dönem ile sınırlıdır. Ancak partinin hükümette görev alması halinde iki dönem koşuluna bağlı kalınmaksızın tekrar aday olabilir.

Divan başkanlığına yapılan adaylık başvurular ilan edilir. Birden fazla aday varsa her aday için farklı renklerdeki oy pusulaları kullanılır.

Büyük Kurultay gündeminin seçimler maddesinde öncelikle Genel Başkan seçimi yapılır. Genel Başkan seçimi tamamlanmadan diğer organ seçimlerine geçilemez.

 

Görev ve Yetkiler

Madde 24- Genel Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:

Partiyi temsil etmek,

Kanunlardaki özel hükümler saklı kalmak kaydıyla parti adına dava açmak veya açılmış davaya taraf olmak,

Başkanlık Divanı üyelerinin belirlenmesi veya görevden alınması için MKYK'ya teklifte bulunmak,

Büyük Kurultayın toplantı dönemleri dışında genel merkez organlarına yapılması gereken atamaları MKYK'ya teklif etmek,

Başkanlık Divanı üyeleri arasında görev değişikliği yapmak,

Başkanlık Divanının toplantı gündemini belirlemek,

Merkez Hakem Kurulu üyelerinin belirlenmesi veya görevden alınması için MKYK'ya teklifte bulunmak,

Siyasi İlkeler ve Etik Üst Kurulu üyelerinin belirlenmesi veya görevden alınması için MKYK'ya teklifte bulunmak,

Disiplin kurulları hariç, tüm parti organlarının doğal başkanı olarak, gerektiğinde bu organları toplantıya çağırmak ve parti birimleri arasında uyum sağlamak,

Gerektiğinde danışmanlar tayin etmek,

Partinin yurtiçi ve yurtdışı her türlü faaliyetini takip ve kontrol etmek,

Ecnebi kişi ve kuruluşlarla ilişkileri doğrudan veya yetki vereceği parti yöneticileri aracılığıyla yürütmek,

Gerek gördüğünde Genel Sekretere veya Genel Başkan yardımcılarına yetki devrinde bulunmak,

Uygun göreceği sayıda Genel Başkan Yardımcılarını, belli alanlarda Genel Başkanın yetkilerini kullanmak amacıyla görevlendirmek,

Mevzuatın kendisine yüklediği diğer görevleri yapmak

 

Genel Başkanlığa Vekalet

Madde 25- Genel Başkan, herhangi bir nedenle görevde bulunmadığı hallerde, Genel Başkanlığa kimin vekalet edeceğini belirlemek, Genel Başkan uhdesindedir.

 

Genel Başkanlığın Boşalması

Madde 26- Genel Başkanlığın herhangi bir nedenle boşalması hâlinde, Büyük Kurultay toplanıncaya kadar, MKYK partiyi temsil yetkisini en yaşlı Genel Başkan Yardımcısına tevdi eder ve en geç 45 gün içinde Büyük Kurultayı toplantıya çağırır.

Birinci Bölüm
İkinci Bölüm
Üçüncü Bölüm
Dördüncü Bölüm

BEŞİNCİ BÖLÜM: BAŞKANLIK DİVANI (BD)

Başkanlık Divanının Oluşumu

Madde 27- Başkan Yardımcıları icraatçı özelliği olan ve Genel Başkana yardımcı olmak üzere Genel Başkanın teklifi ile MKYK üyeleri arasından veya konusunda ve uzman olan bireylerden oluşur.

Siyasi Partiler Kanunu hükümlerince öncelikli olarak Genel Sekreter ve Genel

Sayman dışındaki Başkan yardımcı sayısı ve görev dağılımı Genel Başkan tarafından belirlenir,

Başkanlık Divanı’nın oluşturulmasında cinsiyet ve yaş kotası uygulanmaz.

Başkanlık Divanının Çalışma Esasları

Madde 28- Başkanlık Divanı, en az ayda bir olmak üzere Genel Başkanın uygun göreceği zamanlarda toplanır. Genel Başkanın bulunmadığı hallerde, Genel Sekreter bu Kurula başkanlık eder.

Divan üye tamsayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşitliği halinde Genel Başkanın veya vekilinin katıldığı görüş kabul edilir.

Mazeretsiz olarak üst üste üç olağan toplantıya katılmayan üyenin üyeliği düşer.

TBMM grup başkan vekilleri Başkanlık Divanı toplantılarına çağrılabilir. Grup başkan vekilleri bu toplantılarda söz alabilir, öneride bulunabilir, fakat oy kullanamazlar.

Başkanlık Divanı üyeleri, Genel Başkanın teklifi üzerine MKYK'nın vereceği kararla veya MKYK'nın güven oylaması ile değiştirilebilir. Güvensizlik için üye tam sayısının 2/3 çoğunluğu gerekir.

Genel Başkan hariç, Başkanlık Divanı üyeliği ile hükümet üyeliği aynı kişide birleşmez.

Başkanlık Divanı üyelerinin görev tanımları ile çalışma usul ve esasları Genel Başkanlıkça çıkarılacak bir yönerge ile belirlenir.

Genel Başkan, herhangi bir nedenle görevde bulunmadığı hallerde, Genel Başkanlığa kimin vekalet edeceğini belirlemek, Genel Başkan uhdesindedir.

Başkanlık Divanının Görev ve Yetkileri

Madde 29- Partiyi sevk ve idare etmek,

Genel Başkan'ın vereceği yetkiye dayalı olarak MKYK'nın görev alanındaki tüm konularda kararlar almak ve uygulamak,

Kanunlar ve Parti Tüzüğünde verilen görev ve yetkilerin dışında da gerekli olabilecek mevzuata uygun her türlü yasal, yönetsel karar ve tedbiri almak; Gecikmesinde sakınca bulunan ve yetkili organların onayını gerektiren hallerde alınan tedbirleri ilgili Parti organının ilk olağan toplantısında onaya sunmak,

Partinin TBMM grubu ve partili hükümet üyeleri ile Genel Merkez arasındaki koordinasyonu sağlamak,

Partinin teşkilat ve birimlerinin çalışmasında uyum ve iş birliğini sağlamak ve teşkilat içi eğitim programlarını gerçekleştirmek,

Partinin katılacağı seçimlerle ilgili tüm yasal ve idari işlemleri kararlaştırmak ve uygulamak,

Kurultayları yasal süresinde ve tam demokrasi pratiğine uygun şekilde yaptırmak,

Yerel yönetimler ile ilgili her türlü iş ve işlemleri kararlaştırmak ve uygulamak,

Partinin idari ve mali işlerini mevzuata uygun şekilde yürütmek,

Medya, tanıtım ve propaganda işlerini planlamak,

Halkla ilişkiler stratejisini belirlemek,

MKYK'nın gündemini hazırlamak,

Partinin programında öngörülen amaç ve hedeflere ulaşmak için gerekli çalışmaları yapmak,

Her birimin kendi görev alanında azami verimliliğe ulaşması için birimler arası koordinasyonu sağlamak,

Birimlerin ihtiyaç duyacağı ortak nitelikli mal ve hizmetleri planlamak,

Genel Başkanın vereceği usule ve mevzuata uygun diğer görevleri yapmaktır.

Genel Sekreter

Madde 30- Genel Sekreter, doğrudan Genel Başkana bağlıdır. Genel Merkez yazışmalarını yürütür. Genel evrak kayıtlarının tutulduğu birim olarak partinin yazışma ve haberleşme işlemlerini yürüterek tüm resmî yazışmaları yapar.

MKYK ve BD toplantı tutanaklarını düzenler. Kararları kayda geçirir, imza edilmelerini sağlar, uygulamalarını takip eder ve Başkanlık Divanı koordinasyonunu sağlar.

Genel Sekreterin yokluğunda yerine kimin vekâlet edeceği hususu Genel Başkan tarafından belirlenir.

Genel Başkan Yardımcıları

Madde 31- Her genel başkan yardımcısı aynı zamanda kendi biriminin başkanı olup, biriminin sevk ve idaresinden yetkili ve sorumludur.

Genel Başkan Yardımcılarının (Gen. Bşk. Yrd.) oluşturulmasında cinsiyet ve yaş kotası uygulanmaz.

Her genel başkan yardımcısı kendisine yardımcı olmak üzere Genel Başkanın onayıyla dilediği sayıda başkan yardımcısı görevlendirebilir.

Genel başkan yardımcılarından birinin yokluğunda, yerine kimin vekâlet edeceği hususu Genel Başkan veya Genel Sekreter tarafından belirlenir.

Genel Başkan tarafından bu Tüzüğün 22. Maddesinin doğrultusunda belli alanlarda Genel Başkanın yetkilerini kullanmak üzere görevlendirilecek genel başkan yardımcıları (başkanlar) uhdelerindeki asli görevlerini de sürdürürler.

ALTINCI BÖLÜM: DİĞER KURULLAR VE DENETMENLER

Merkezdeki Üst Kurullar

Madde 32- Partinin merkezdeki üst kurulları; Merkez Hakem Kurulu ile Siyasi İlkeler ve Etik Üst Kurulundan oluşur.

Bu kurulların üyeleri MKYK tarafından seçilir. Ancak bu Tüzüğün yürürlüğe girmesini takiben Genel Başkanca önerilen kişiler de bu kurullara seçilmiş sayılır.

Merkezdeki üst kurulların oluşturulmasında cinsiyet ve yaş kotası uygulanmaz.

Bu kurullar doğrudan genel başkana bağlı olarak çalışır.

MKYK, uygun gördüğü takdirde danışma niteliğinde hizmet vermek üzere danışma meclisleri, araştırma kurulları ve komisyonlar oluşturabileceği gibi büro ve merkezler de kurabilir.

Genel Başkanın onayı ile merkezde araştırma, inceleme ve danışma komisyonları oluşturulabilir.

Üst kurulların yapısı, üyeleri ve çalışma yöntemleri MKYK tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.

İllerdeki Üst Kurullar

Madde 33- İllerdeki üst kurullar: İl Hakem Kurulu ile İl Siyasi İlkeler ve Etik kurulundan oluşur.

Bu kurullar, merkezdeki üst kurulların izdüşümü şeklinde oluşturulur. İlin durumuna göre gerektiğinde tek birim olarak da yapılandırılabilirler.

Genel Başkanın onayı ile illerde araştırma, inceleme ve danışma komisyonları oluşturulabilir.

İllerdeki kurulların yapısı, üyeleri ve çalışma yöntemleri MKYK tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.

İllerdeki üst kurulların oluşturulmasında cinsiyet ve yaş kotası uygulanmaz.

Denetmenler

Madde 34- Denetmenler teşkilattan sorumlu genel başkan yardımcısının teklifi ve Genel Başkanın onayı ile yeteri sayıda atanır. Diğer birimlerin denetim istekleri, teşkilattan sorumlu genel başkan yardımcısı tarafından koordine edilir.

Parti üyelerinin parti adına tüm eylem ve işlemlerinin kanun, tüzük program ile parti politikalarına, birim kurultayları ve MKYK kararlarına uygun olup olmadığının tespiti ve alınması gereken tedbirleri yerinde belirlemek amacıyla yapılan faaliyetlerin tümü denetimin konusudur. Parti denetmenlerinin görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma esas ve usulleri bir yönetmelikle belirlenir.

YEDİNCİ BÖLÜM: İL ve İLÇE TEŞKİLATLARI

İL TEŞKİLATI

İl Kurultayı (Kongresi) ve Delege Sayısı

Madde 35- İl kurultayı; il başkanı, il yönetim kurulu ve il disiplin kurulu asıl ve yedek üyeleri ile Büyük Kurultay asıl ve yedek delegelerini seçer.

Partinin il kurultayı, MKYK'nın uygun gördüğü tarihte yapılır. Bu süre iki yıldan az, üç yıldan fazla olamaz.

İl Kurultayı seçilmiş delegeler ile doğal delegelerden oluşur. İlin seçilmiş delege sayısı 600’ü geçemez.

İlçe kurultayında, il kurultayı için seçilecek delege sayısı, partinin o ilçede aldığı oy sayısı esas alınarak aşağıdaki şekilde hesaplanır: 600 sayısı, il seçim çevresinde son milletvekili genel seçiminde partinin aldığı oy sayısı toplamına bölünür. Elde edilecek olan katsayı, ilçe seçim çevresinde partinin aldığı oy sayısı ile çarpılır. Ortaya çıkan rakam o ilçenin il kurultayı için seçeceği delege sayısını oluşturur. Herhangi bir nedenle partinin seçimlere katılmamış olması halinde il ve ilçe seçmen sayılan esas alınarak aynı yöntemle ilçelerin temsil olunacağı il kurultayı delege sayıları belirlenir. Toplam sayı 600’ü geçmemek üzere küsurlar tamamlanır.

Partili milletvekilleri il yönetim ve disiplin kurulları başkan ve üyeleri ile büyükşehir belediye başkanı il kurultayının doğal delegeleridir.

İl Başkanı

Madde 36- İl kurultayında aday olanlar arasından gizli oylama ile en yüksek oy alan aday il başkanı seçilir.

İl Başkanı en çok 3 yıl için seçilir ve üst üste iki olağan kurultay döneminden fazla aday olamaz.

İlde partiyi temsil eder.

İl teşkilatı adına yazışma yapar. Mali işlerle ilgili yazışmalarda muhasip üyenin diğer yazışmalarda sekreter üyenin de imzası bulunur.

İl Yönetim Kurulu

Madde 37- İl yönetim kurulu, il kurultayı tarafından gizli oyla seçilen ve en az 9, en fazla 50 üyeden oluşur. Kurultayda 2 yedek üye seçilir. İl Yönetim Kurullarının oluşturulmasında cinsiyet ve yaş kotası uygulanmaz.

Parti tüzük ve programı çerçevesinde MKYK ve Başkanlık Divanı kararlanın gereklerini yerine getirir.

İl yönetim kurullarının oluşturulmasında cinsiyet ve yaş kotası uygulanmaz

 

İl Yürütme Kurulu

Madde 38- İl Yürütme Kurulu, dış ilişkilerden sorumlu başkan yardımcılığı hariç Başkanlık Divanının yapısına paralel şekilde oluşturulacak il başkan yardımcılarından ve il sekreterinden oluşur.

İLÇE TEŞKİLATI

İlçe Kurultayı (Kongresi) ve Delege Sayısı

Madde 39- İlçe teşkilatının en üst karar ve denetim organı olan ilçe kurultayı; ilçe başkanı, ilçe yönetim kurulu asıl ve yedek üyeleri ile il kurultay asıl ve yedek delegelerini seçer.

İlçe teşkilatı: illerin merkez ilçeleri ile bağlı ilçelerinde kurulur ve il başkanlıklarına bağlı olarak çalışır.

İlçe teşkilatı: İlçe kurultayı, ilçe başkanı ve ilçe yönetim kurulundan oluşur.

İlçe kurultayı seçilmiş 400 delege ile doğal delegelerden oluşur. İlçede kayıtlı üye sayısı 400'den az ise üyelerin tamamı ilçe kurultayı delegesi sayılır. İlçeye kayıtlı üye sayısı 400’den fazla ise 400 rakamı, partinin son milletvekili seçiminde o ilçede aldığı toplam oy sayısına bölünür. Elde edilen katsayı, köy ve mahallede son milletvekili genel seçiminde partinin aldığı oy sayısı ile çarpılır. Çıkan sayı, köy ve mahallelerden seçilecek delege miktarını gösterir.

Herhangi bir nedenle partinin seçimlere katılmamış olması halinde; ilçenin toplam seçmen sayısı ile mahalle ve köy seçmen sayılarına göre aynı yöntemle delege dağılımı belirlenir. Toplam sayı 400’ü geçmemek üzere küsurlar tamamlanır. Asıl delege sayısının yarısı kadar da yedek delege seçilir.

İlçe yönetim kurulu başkanı ve üyeleri, ilçe belediye başkanı, ilçeye balı belde belediye başkanları ilgili ilçe kurultayının doğal delegeleridir.

İlçe Başkanı

Madde 40- İlçe kurultayında aday olanlar arasından gizli oylama ile en yüksek oy alan aday ilçe başkanı seçilir ve ilçede partiyi temsil eder.

İlçe Başkanı en çok 3 yıl için seçilir ve üst üste iki olağan kurultay döneminden fazla aday olamaz.

İlçe teşkilatı adına yazışma yapar. Mali işlerle ilgili yazışmalarda muhasip üyenin diğer yazışmalarda sekreter üyenin de imzası bulunur.

 

İlçe yönetim ve Yürütme Kurulu

Madde 41- İlçe yönetim ve yürütme kurulunun görev ve yetkileri, il yönetim ve yürütme kuruluna paralel şekildedir. İlçe yönetim kurulu en az 5, en fazla 30 üyeden oluşur. 1 yedek üye seçilir.

İlçe yönetim kurullarının oluşturulmasında cinsiyet ve yaş kotası uygulanmaz.

Delege Seçimleri

Madde 42- Köy ve mahalle delege seçimi, ilçe yönetim kurulu tarafından hazırlanacak takvim içinde, köy ve mahallelerde partinin bu yerlerde son genel seçimde aldığı oy miktarı, seçime katılmamış ise üye sayısı esas alınmak suretiyle bu yerlere verilecek kontenjanlara göre yapılır.

Köy ve mahallede kayıtlı parti üyelerinin listeleri delege seçiminden 15 gün önce ilçe binasında askıya çıkarılır. Partili her üye 3 gün içinde ilçe yönetim kuruluna itirazda bulunabilir. İlçe yönetimi, 2 gün içinde itirazı karara bağlar. Ret kararına karşı 2 gün içinde il yönetim kuruluna itiraz edilebilir. İl yönetimi 5 gün içinde karar verir, verilen karar kesindir.

Delege seçimlerine karşı itirazlar 3 gün içinde il yönetim kuruluna yapılır, İl yönetim kurulunun ret kararına karşı ilgili kişi 5 gün içinde MKYK’ya itirazda bulunabilir. MKYK’nın kararı kesindir.

 

SEKİZİNCİ BÖLÜM: ORTAK HÜKÜMLER

Kurultaylar (Kongreler)

Madde 43- İl, ilçe kurultaylarının toplantı dönemi MKYK tarafından belirlenir. Bu süre 2 yıldan az 3 yıldan fazla olamaz.

İl kurultayında ili temsil edecek Büyük Kurultay için belirlenen sayıda asıl, bu sayının yarısı kadar yedek delege seçimi yapılır. Delegelerin görev süresi bir sonraki olağan kurultayın toplantısına kadardır.

MKYK üye tam sayısının 2/3 çoğunluğu kararıyla delege seçimini iptal edebilir.

Geçici yönetim kurulu başkan ve üyeleri kurultaya katılabilirler. Delege sıfatı olmayanların oy hakkı yoktur. 

Kurultay gündemi ilgili birimin yönetim kurulunca oluşturulur.

Kurultaydan en az yedi gün önce toplantının yer, zaman ve gündemi ilgili birim binasında yapılacak ilanla duyurulur. İlk toplantıda yeteri kadar çoğunluk sağlanamadığı takdirde ikinci toplantının yer, zaman ve gündemi ilanda belirtilir. Güvenlik tedbirlerinin alınması için ayrıca beş gün önce mülki idare amirliğine de bildirilir.

Delege listeleri kurultaydan en az on beş gün önce yetkili seçim kurulu başkanlığına verilir. Yer, zaman ve gündemi ile çoğunluk sağlanamazsa ikinci toplantıya ilişkin bilgiler de eklenir.

Seçim başkanlığınca onaylı liste ve ekler kurultaydan yedi gün önce teşkilat birim binasında askıya çıkarılır. Askı süresi üç gün olup bu süre içinde yapılacak itirazlar en geç iki gün içinde hakim tarafından kesin karar bağlanır.

Organ ve delege seçimleri gizli oy, açık tasnif ve liste yöntemi veya çarşaf liste ile yapılabilir.

Büyük Kurultay, il ve ilçe delegelerinin tespiti, seçim yöntemi, adaylık ve çalışma düzenleri delege veya Kurultay Yönetmeliğinde gösterilir.

 

Görev ve Yetkiler

Madde 44- Her türlü ülke sorunları hakkında görüşmeler yapar, kararlar alır.

Parti toplantılarında üst birim yetkililerine öncelik tanımak kaydıyla istek sırasına göre söz verir.

Delegelerin tekliflerini inceler ve karara bağlar.

Yönetim kurulunun çalışma raporunu, hesap durumunu kabul veya reddeder. Yönetim kurullarının ibrasına karar verir. Bu oylamalarla ilgili birimin başkan ve üyeleri katılamazlar.

Kurultay süresince aday olan engellilerin faaliyetlerini kolaylaştırmak için imkanlar nispetinde uygun şartlar oluşturulur. Kanun ve tüzükte belirtilen diğer görevleri yerine getirir.

Seçimlere İtiraz

Madde 45- Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden başlayarak 2 gün içinde itirazlar seçim hâkimliğine yapılır. Hâkim bu itirazları aynı gün inceler ve kesin olarak karara bağlar.

Hâkim seçimlerin iptaline karar verdiği takdirde seçimlerin yenileneceği tarihi tespit eder ve partiye bildirir. Belirlenen günde sadece seçim yapılır.

Olağanüstü Toplantılar

Madde 46- MKYK kararı veya delege tam sayısının yüzde yirmisinin noterlikçe onaylı yazılı istemi üzerine olağanüstü toplantı yapılır.

Gündem, daveti yapan organca hazırlanır ve gündem dışında başka konu görüşülemez.

Birim yönetim kurulu, çağrı tarihinden itibaren en geç 45 gün içinde olağanüstü kurultayı toplar.

Yönetim Kurulu Toplantıları

Madde 47- Yönetim kurulları üye tam sayılarının salt çoğunluğu ile en az ayda iki kez toplanır. Kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Oylarda eşitlik olması halinde başkanın katıldığı görüş kabul edilir.

Yönetim kurulunca çağırılanların haricinde kurul üyesi olmayanlar toplantılara katılamazlar.

Olağanüstü toplantılar, başkan veya kurul üyelerinin 1/3’ünün talebi ile yapılır. Sadece toplantı nedeni konular görüşülür.

Başkanın yokluğunda teşkilat, resmi öncelikli sıraya göre başkan yardımcısı tarafında temsil edilir.

Yönetim kurulları gerekli gördüklerinde daha sık toplanmayı kararlaştırabilirler.

Mazeretsiz üst üste 3 toplantıya katılmayan üyenin kurul üyeliği düşer.

Görevden Çekilme

Madde 48- Yönetim kurullarının toptan çekilmeleri hâlinde boşalan kurul yerine MKYK tarafından yenileri atanır.

Sadece başkanlığın boşalması veya görevden alınması durumunda kurulun sıradaki yedek üyesi davet edilir, kurul toplanır, üye tam sayısının salt çoğunluğu ve gizli oyla üyelerinden birini başkan seçer.

 

Görevden Alma

Madde 49- Parti program ve ilkelerine uymayan,

İlgili belgeleri zamanında yetkili parti üst birimine veya ilgili makamlara göndermeyen yönetim kurulları ve başkanları uyarılır. 10 gün içerisinde uyarının gereklerini yerine getirmeyen, il ve ilçe başkanı ile yönetim kurullarım görevden almaya MKYK tarafından yapılacak yetki devri çerçevesinde Başkanlık Divanı yetkilidir.

İl yönetim kurulu, ilçe başkanı veya yönetim kurulunun görevden alınmasını gerektiren bir durum tespit ederse öncelikle ilgilileri uyarır; durumda bir düzelme sağlayamaz ve görevden mutlaka alınmalarım isterse bunu gerekçeli bir rapor düzenleyerek MKYK'dan talep eder.

Görevden alma kararı, SPK 101/d-l maddesindeki haller dışında, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu ve gizli oyla alınır.

Görevden alma kararlarına karşı yargı yolu açıktır. Yetkili yargı mercii görevden alınanın görev yaptığı yer mahkemesidir. Yargıya yapılacak başvuru yürütmeyi durdurmaz.

Geçici Kurullar

Madde 50- Geçici kurullar görevden alma ve çekilme hâlinde oluşturulan kurullardır. Bu kurullar seçilmişlerin hak ve yetkilerini kullanırlar.

Görevden alma kararının ilgililere tebliğinden itibaren 45 gün içinde il kurultayı, 30 gün içinde ilçe kurultayı toplanarak yeni yönetim kurulunu seçer. Çekilme durumunda da aynı süreler geçerlidir. Kurultaylar yeni delege seçimi yapılmamışsa eski delegelerle yapılır.

Yan Kuruluşlar ve Temsilcilikler

Madde 51- Yan kuruluşlardan biri olan Gençlik Kollan; partinin merkez, il ve ilçe teşkilatlarına paralel olarak ilçelerde, il merkezlerinde ve genel merkezde kurulur.

İlçe yönetim kurulları kendilerine bağlı mahalle, köy sandık temsilcilikleri ile temsilci kurulları kurabilirler.

Yurt dışı temsilcilikler; MKYK kararıyla vatandaşlarımızın ve ilişkilerimizin yoğun olduğu ülke ve merkezlerde oluşturulur.

Diğer yan kuruluşlar; devamlı veya geçici görev yapmak üzere genel merkez, il ve ilçelerde kurulabilecek kurul ve komisyonlardır.

Gençlik kollan ile yurt dışı temsilcilikler ve diğer yan kuruluşların kuruluş, çalışma esasları, görevleri ve atanmaları çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.

DOKUZUNCU BÖLÜM: PARTİ GURUPLARI

TBMM Parti Gurubu

Madde 52- Partinin en az 20 milletvekiline sahip olması halinde TBMM'de grup oluşturabilir.

Grup oluşturma karan, parti Genel Başkanı tarafından TBMM başkanlığına yazıyla bildirilir. Parti milletvekilleri bu grubun üyeleridir.

TBMM'de grup kurulması, grup başkan vekilleri, grup yönetim kurulu, grup disiplin kurulu seçimleri ve grup üyelerinin görevleri, Grup İç Yönetmeliğinde gösterilir.

Grup iç yönetmeliği, kanuna uygun olarak hazırlanıp kabul edildikten sonra TBMM Başkanlığına sunulur.

Grup iç yönetmeliğine, Partimizin tüzüğüne ve programına aykırı hükümler konulamaz.

TBMM Grup Başkanı, Başkan Vekilleri, Grup Yönetim Kurulu

Madde 53- Parti Genel Başkanı aynı zamanda TBMM grubunun da başkanıdır.

Genel Başkan milletvekili değilse, Parti meclis grubu yapacağı ilk toplantıda üye tam sayısının salt çoğunluğu ile bir grup başkanı seçer. İlk iki turda çoğunluk sağlanamazsa üçüncü turda en çok oy alan seçilmiş olur.

Grup yönetim kurulunun başkan ve başkan vekilleri dâhil kaç kişiden oluşacağı grup iç yönetmeliğinde belirtilir.

Grup başkan vekilleri, grubun yasama çalışmalarının yürütülmesinde genel başkanın yardımcılarıdır.

İl Genel Meclisi ve Belediye Meclisi Grupları

Madde 54- İl genel meclisi grubu ile belediye meclisi grubu partili meclis üyelerinden oluşur. Grup üyeleri kendi aralarından başkan, başkan vekili ve kâtip üye seçerler.

İl genel meclisi grubu ve belediye meclisi grubu, parti tüzük ve programı çerçevesinde hareket ederler.

ONUNCU BÖLÜM: PARTİ DİSİPLİN KURULLARI

Merkez Disiplin Kurulu

Madde 55- Merkez disiplin kurulu, Büyük Kurultay tarafından seçilen 7 asıl 3 yedek üyeden oluşur. Seçildikten sonra en geç 10 gün içinde en yaşlı üyenin başkanlığında toplanır. Aralarında başkan, başkan yardımcısı ve kâtip üye seçerler.

Merkez Disiplin Kurulu; Genel Başkan, MKYK asıl ve yedek üyeleri, kendi başkan ve üyeleri, TBMM eski üyeleri ve hükümet eski üyeleri, partinin kurucu üyeleri, il yönetim kurulları ve il disiplin kurullarının başkan ve asıl üyeleri il, ilçe, belediye başkanları yan kuruluşların il başkanları hakkında gerekli disiplin soruşturmasını yapar ve SPK 57. madde hükmü saklı kalmak üzere karara bağlar.

Merkez disiplin kurulu, il disiplin kurulunun üst mercii olarak il disiplin kurulu  kararlarına karşı yapılan itirazları SPK 57. madde hükmü saklı kalmak üzere kesin karara bağlar.

Merkez Disiplin Kurulu doğrudan Genel Başkana bağlıdır.

Grup Disiplin Kurulu

Madde 56- Grup genel kurulunca seçilen ve sayıları grup içi yönetmeliğinde belirlenen üyelerden oluşur. TBMM grup iç yönetmeliğinde belirtilen disiplin suçlarıyla ilgili işlere bakar ve karara bağlar. TBMM üyeleri bu karara karşı 10 gün içinde karma disiplin kuruluna itirazda bulunabilir. Milletvekilleri ile ilgili disiplin soruşturması ve verilecek cezalar grup iç yönetmeliğinde gösterilir.

Karma Disiplin Kurulu

Madde 57- Merkez disiplin kurulu ile grup disiplin kurulundan oluşur. Merkez disiplin kurulu başkanı ve kâtip üyesi bu kurulun başkanı ve kâtip üyesidir.

Kurul, partili milletvekillerinin ihracını gerektiren davranışları sebebiyle disiplin soruşturmasını yapar ve kesin olarak karara bağlar.

 

İl Disiplin Kurulu

Madde 58- İl disiplin Kurulu il kurultayında 3 asıl ve 1 yedek üye olarak seçilir.

Seçildikten sonra en geç 10 gün içinde toplanarak aralarında başkan ve kâtip üye seçerler.

İl disiplin kurulu, merkez disiplin kurulu ve TBMM parti grup disiplin kurulunca bakılacak işler dışında disiplin soruşturması yapmaya ve karar vermeye yetkilidir.

İl disiplin kurulu ilgilinin savunmasını aldıktan sonra karar verir. Karar karşı bildirimden itibaren 10 gün içinde ilgili kişi veya yönetim kurulu merkez disiplin kuruluna itiraz edebilir. Merkez disiplin kurulu kararı kesindir.

İtiraz edilmemiş olsa bile ihraç ile ilgili karar karşı il disiplin kurulu başkanlığınca ilgili soruşturma dosyası 10 gün içinde merkez disiplin kuruluna gönderilir. İhraç kararı merkez disiplin kurulu kararı ile kesinleşir.

Disiplin Suçları ve Cezaları

Madde 59- Disiplin cezaları; uyarma, kınama, partiden ve gruptan geçici ihraç, partiden ve gruptan kesin ihraçtır.

Uyarma, yazılı olarak dikkat çekmektir.

Kınama, yazılı olarak kusur bildirmektir.

Geçici ihraç, üyenin partiyle ilişkisinin bir aydan bir yıla kadar kesilmesidir. Bu sürenin dolmasıyla kendiliğinden işlemden kalkmış sayılır.

Kesin ihraç, üyenin süresiz olarak parti ile ilişkisinin kesilmesidir.

Partiden ihraç kararları teşkilatlara duyurulur, ilgilinin kayıtlı olduğu ilçedeki kütüğüne işlenir.

Uyarma Cezasını Gerektiren Suçlar:

Görevi ile ilgili çalışmalarda partinin amaç ve ilkelerine aykırı davranışta bulunmak,

Yapılan uyarıya rağmen aidatını ödememekte ısrar etmek,

Partinin mallarını özentisiz ve amacı dışında kullanmaktır.

Kınama Cezasını Gerektiren Suçlar:

Partinin menfaatlerini zedeleyici yayın ve propaganda yapmak

Parti organlarının verdiği parti görevini kabul etmemek,

Parti defterlerini kanun, tüzük, ve yönetmeliklere aykırı tutmaktır.

Geçici İhraç Cezasını Gerektiren Suçlar:

Partide görevli olmadığı halde kendisine belli görevler verilmiş gibi davranmak,

Kapalı toplantılarda tartışılan konulan açıklamak,

Yapılan uyarılara rağmen seçimlerde parti adaylarının aleyhine, diğer partili adayların lehine çalışmak,

Parti çalışmalarında üyelere karşı şiddet kullanmak,

Görevden ayrıldığında iade etmesi gereken eşyayı iade etmemek,

Parti yöneticileri ve üyeleri hakkında iftira ve karalamada bulunmaktır.

Kesin İhraç Cezasını Gerektiren Suçlar:

Parti görevlerini kendisinin ya da başkasının kişisel çıkarlarına alet ederek parti nüfuzunu kötüye kullanmak,

Parti parasını ve eşyasını zimmetine geçirmek,

Kurultaylarda ve aday yoklamalarında menfaat karşılığı oylama sonuçlarına tesir etmek,

Partiye ait belge ve kayıtlarda hile veya sahtecilik yapmak,

Parti yöneticileri tüzel kişiliği hakkında basın yoluyla iftira ve karalamada bulunmak,

Parti tüzük ve programına aykırı hareket etmekte ısrar etmektir.

Disipline Sevk Yetkisi

Madde 60- İl sınırları içerisinde ikamet eden parti üyeleri hakkında il disiplin kuruluna sevk yetkisi il yönetim kuruluna aittir.

Genel Başkan, MKYK üyeleri, merkez disiplin kurulu üyeleri ile milletvekilleri ve milletvekili olmayan bakanlar hakkında merkez disiplin kuruluna sevk yetkisi MKYK'ya aittir.

Milletvekillerinin TBMM işlemleri ile ilgili veya parti grubuna ilişkin grup disiplin veya karma disiplin kuruluna sevk yetkisi Grup Yönetim Kuruluna aittir.

Disiplin kurullarına sevk kararı gizli oyla ve bu karan almaya yetkili kurulun üye tam sayısının salt çoğunluğu ile verilir.

Tedbir Kararı

Madde 61- Partiden geçici veya kesin çıkarmayı gerektiren hâllerde, disiplin cezası verilmesi için sevk karan almaya yetkili olan parti organları; tedbir niteliğinde olmak üzere, disiplin kuruluna sevk edilen üyeyi parti içindeki görevlerinden derhal uzaklaştırabilirler.

Hakkında tedbir kararı verilen üye, ayrıca başka bir karara gerek olmaksızın partideki görevinden uzaklaştırılır ve üyelik haklarından mahrum kalır.

İlgili, bu tedbir kararının kaldırılmasını sevk edildiği disiplin kurulundan isteyebilir. Bu istek, disiplin kurulu tarafından 7 gün içinde karara bağlanır.

Bu karara itiraz üst disiplin kuruluna bir hafta içerisinde yapılabilir. Üst disiplin kurulunun kararı kesindir.

İtiraz ve Yargı Yoluna Başvurma

Madde 62- Disiplin kurullarınca birinci derece olarak verilen disiplin cezalarına karşı, hakkında hüküm verilen parti üyesi veya takibat yapan yönetim kurulu tarafından tebliğ tarihinden itibaren 10 gün içinde itiraz edebilir.

Hakkında partiden veya gruptan geçici veya kesin çıkarma cezası verilen parti üyesi, bu cezaya karşı kendisini disiplin kuruluna sevk eden organ, merci veya disiplin kurulunun görev ve yetkisizliği veya alınan kararların kanuna, parti tüzüğüne ve iç yönetmeliğe şekil ve usul bakımından aykırı bulunduğu iddiasıyla, partideki tüm itiraz yollarını tükettikten sonra nihai   niteliğindeki son karara karşı 30 gün içerisinde, nihai karar veren merciin bulunduğu yer Asliye Hukuk Mahkemesine itiraz edebilir. Mahkemenin kararı kesindir.

 

Zamanaşımı Hükümleri

Madde 63- Öğrenildiği tarihten itibaren 6 ay, vukuundan itibaren 2 yıl içinde sevk kararı alınmamış disiplin suçlan ile ilgili soruşturma yapılamaz.

Af Yetkisi

Madde 64- Kesinleşen disiplin cezalarının af yetkisi MKYK'ya aittir. MKYK bu yetkisini ilgilinin başvurusu üzerine kullanabilir.

Ortak Hükümler

Madde 65- Disiplin kurullarının görev süresi, yeni disiplin kurulunun seçilmesi ile sona erer.

Disiplin kurulları üye tam sayısının 2/3 çoğunluğu ile toplanır, hazır üyelerin çoğunluğu ile de karar verir. Ancak kesin çıkarma kararlarında üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar verir.

Partinin disiplin kurulu üyeleri; Büyük Kurultay, kurultaylar ve TBMM'deki parti gurubu üyelikleri hariç, partinin diğer organ kurul ve görevlerinde bulunamaz, partiye maddi bir hizmet bağı ile bağlanamaz ve partiden herhangi bir suretle gelir sağlayamazlar.

Bir disiplin kurulunda görev alan diğer bir disiplin kumlunda görev alamaz.

Eşler ile ikinci dereceye kadar kan ve sihri hısımlar aynı disiplin kurulunda görev alamaz ve bunlarla ilgili kararlara katılamazlar.

Disiplin kurulları en geç otuz gün içinde karar verirler, verilen kararlar ise en geç otuz gün içinde ilgiliye tebliğ edilir.

Disiplin kurullarına sevk yetkisine sahip bulunan parti organ ve mercilerinin kararları ile disiplin kurullarınca verilen, disiplin cezaları hakkında partinin hiçbir kademesinde kurultayında veya kurultayında görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.

Disiplin kuruluna sevk edilen partilinin, yazılı veya sözlü savunması alınmadan karar verilemez. Savunma için verilecek süre, disiplin kurulu başkanlığınca yazılı çağrı belgesinin ilgiliye tebliğ tarihinden itibaren 15 gündür. Ancak seçimlerde veya kamuoyu önünde açıkça veya yayın yoluyla işlenen disiplin suçlarında bu süre 7 gündür. Savunma süresini geçirenler savunma hakkından vazgeçmiş sayılırlar. Mazeretsiz üst üste üç defa toplantıya katılmayan üyenin üyeliği düşer.

Yönetmelik

Madde 66- Disiplin işlerinde uygulanacak yöntemler ile ilgililerin savunma ve itiraz hakları, kurullarda görev bölümü; kurulların toplanma, çalışma ve karar alma esasları; süreler ve diğer İşlemler Disiplin Yönetmeliği ile düzenlenir.

Beşinci Bölüm
Altıncı Bölüm
Yedinci Bölüm
Sekizinci Bölüm
Dokuzuncu Bölüm
Onuncu Bölüm

ONBİRİNCİ BÖLÜM: SEÇİMLER VE ADAYLAR

Milletvekilleri Seçimleri İçin Aday Tespitleri, Başvuru ve İnceleme

Madde 67- Milletvekilliği için adaylık başvuru tarihleri BD tarafından kararlaştırılır ve ilan edilir. Adaylık başvurusu, genel merkezdeki ilgili birime veya il başkanlıklarına bizzat yapılır.

BD tarafından, adaylar hakkında yasal nitelikler ve uygunluk açısından gerekli ön inceleme bizzat yapılarak veya oluşturulacak bir komisyona yaptırılarak öneri listesi hazırlanır ve MKYK'ya sunulur.

Milletvekili genel veya ara seçimlerinde, adaylık için müracaat edenlerin adaylığı ve liste sıralaması BD tarafından; ön seçim, aday yoklaması ile merkez yoklaması usullerinden biri veya birkaçı ile yapılabilir.

Hangi seçim çevresinde hangi usulle aday tespiti yapılacağına BD karar verir.

Ön seçim, Siyasi Partiler Kanunu'nun ön seçimle ilgili hükümleri uyarınca yapılır.

Aday yoklamasına katılacak seçmenleri belirleme yetkisi BD'ya aittir.

Merkez yoklaması, BD tarafından adayların belirlenmesidir.

Aday listeleri kesinleşmeden oluşacak boşalmalar BD tarafından doldurulur. BD bu konuda il ve ilçe yönetim kurullarını da yetkili kılabilir.

Seçimlerde, seçilme yeterliliğine sahip herkes aday adayı olabilir. Bu nitelikteki aday adaylarından hangi şartlarla adaylıklarının kabul edileceği ve müracaat usulleri BD tarafından belirlenir.

Aday adayı olmak isteyen alt kademe başkan ve yönetim kurulu üyelerinin seçim takviminde belirtilen süre içinde görevlerinden istifaları zorunludur.

Bir kimse aynı seçim için birden fazla yerde seçime katılamaz veya seçime katıldıktan sonra başka bir partiden merkez adayı olamaz.

Partiden istifa etmemiş bir kişi bağımsız aday olamaz.

Kontenjan Adaylığı

Madde 68- Aday tespitleri, ön seçim yada aday yoklaması şekillerinden biri ile yapılacaksa toplam olarak TBMM'nin üye tam sayısının yüzde beşini aşmamak kaydıyla ilini, seçim çevresini, aday listesindeki sırasını, ön seçim veya aday yoklaması tarihinden en az on gün önce Yüksek Seçim Kuruluna bildirmek koşuluyla merkez (kontenjan) adayı göstermeye Genel Başkan yetkilidir.

Kontenjan adayı gösterilenler, ön seçim veya aday yoklamasına katılamazlar.

Yerel Seçimlerde Aday Tespiti ve İnceleme

Madde 69- Adaylık başvuruları, seçim takvimine göre BD tarafından belirlenecek tarihler arasında Genel Merkezdeki ilgili birime veya il ya da ilçe başkanlığına bizzat yapılır.

Adaylık için parti üyesi olma şartı aranmaz. 

İl genel meclisi üyeliği ile belediye meclisi üyeliği için meclis üye sayısı kadar asıl ve yedek üye aday olarak belirlenir.

Adayların hangi usulle belirleneceği seçim çevreleri itibariyle BD tarafından karara bağlanır.

Aday adayı olmak isteyen alt kademe başkan ve yönetim kurulu üyelerinin seçim takviminde belirtilen süre içinde görevlerinden istifaları zorunludur.

Merkez yoklaması hariç, aday tespitleri yargı denetimi altında yapılır.

Aday listeleri kesinleşmeden oluşacak boşalmalar BD tarafından doldurulur. BD bu yetkisini alt birimlere devredebilir.

Yönetmelik

Madde 70- Milletvekili seçimleri ve yerel seçimlerde adaylığa müracaatın şekil ve şartları, aday belirlemeye ilişkin hususların usul ve esasları, seçim sonuçlarına itiraz gibi konular tüzük hükümleri saklı kalmak kaydıyla BD tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.

 

ONİKİNCİ BÖLÜM: PARTİNİN HESAPLARI VE DEFTERLER

PARTİNİN HESAPLARI

Gelirler

Madde 71- Partinin gelirleri;

Giriş ve üyelik aidatı,

Milletvekilliği aidatı,

Adaylık için başvuranlardan alınan özel aidat,

Parti yayınlarının satış bedelleri,

Parti flaması, rozeti ve benzeri objelerin satışından sağlanan gelirler,

Üye kimlik kartlarının ve parti defter, makbuz ve kâğıtlarının sağlanması karşılığında alınacak gelirler,

Parti mal varlığından elde edilecek gelirler, Bağışlar,

Devletçe yapılan yardımlar ile SPK 110. maddesine göre partiye intikal edecek mallar, haklar ve alacaklardan oluşur.

Gelirlerin Toplanması ve Kaydı

Madde 72- Gelirler, genel merkezce bastırılan makbuzlar karşılığında alınır. Makbuzların seri ve sıra numaraları genel merkezde tutulur. Tüm teşkilat birimleri aldıkları ve kullandıkları makbuzlar dolayısıyla BD'ya karşı sorumludurlar.

Partiye yapılan bağış veya bağışların, bağışta bulunana veya yetkili temsilcisine veya vekiline ait olduğu partice verilen makbuzda açıkça belirtilir.

Parti adına açılmış banka hesaplarına yapılan bağışlar için ayrıca gelir makbuzu düzenlenmez.

Parti mal varlığından alınan gelirler hariç, diğer gelir kaynaklarından elde edilen gelirlerden hiçbir şekilde resim ve harç alınamaz.

Giriş aidatı asgari 10 TL, azami 2000 TL'dir ve partiye girişte bir kez ödenir. Üyelik aidatı yıllık asgari 120 TL, azami 5000 TL olup aylık veya yıllık olarak ödenir. Azami ve asgari miktarlar her yıl tüketici fiyat artış oranı kadar artırılarak uygulama yapmaya BD yetkilidir.

Üniversite öğrencilerinden giriş aidatı alınmaz.

Partili milletvekillerinin ne kadar aidat vereceği ve bu yolla sağlanmış olan gelirlerin, TBMM parti grubu çalışmalarına ve parti genel merkezine ne oranda ayrılacağı, TBMM grup kararı ile tespit edilir. Bu aidatların yıllık miktarı, milletvekili ödeneğinin bir aylık tutarını geçemez.

Partinin TBMM'de grubu yok ise milletvekili aidatlarının yukarıda belirtilen miktarın yarısını geçmemek kaydıyla BD saptar.

Adaylık için başvuru aidatı, BD tarafından belirlenir. Bu belirlemede, adayların sosyal ve ekonomik durumları da göz önünde tutulabilir.

Bağışlar SPK 66. maddesi hükümlerine uygun olarak kabul edilir.

Partiye yapılacak yardımların BD tarafından belirlenecek belli bir miktarı il ve ilçe teşkilatlarına gönderilebilir.

Giderler ve Sorumluluk

Madde 73- Partinin amaçlarına yönelik olmak kaydıyla, gerekli görülen her türlü siyasi faaliyet için her türlü harcama yapılabilir.

Harcamalar, sözleşmeler ve yükümlülükler parti tüzel kişiliği adına yapılır.

Devletçe yapılacak yardımlar sadece parti ihtiyaçları veya parti çalışmalarında kullanılır.

Partiye alınacak mal ve hizmetler ile yapım işleri, açık ihale, kapalı zarf usulü ve yazılı veya sözlü olmak üzere doğrudan veya pazarlık usullerinden herhangi biri ile yapılabilir.   

Partiye alman mal ve hizmetlere ilişkin alım sözleşmelerinden kaynaklanan mahkeme kararları ile ödenen miktarlar ve masraflar gider olarak kaydedilebilir.

Partide ücret mukabili geçici veya sürekli olarak çalıştırılan kişilere ödenen ayni ve nakdi sağlık ve sosyal yardım giderleri ile Parti amaçlarına ulaşmak için görevlendirilen kişiler tarafından yapılan yurt içi ve yurt dışı seyahatlere ilişkin konaklama, yol masrafları ve diğer zorunlu harcamalar gider olarak kaydedilebilir.

İl ve ilçe yönetim kurullarının olağan bütçeleri dışında sözleşme yapması ve yükümlülük altına girmesi, ilgili genel başkan yardımcısının oluruna bağlıdır. Buna aykırı yapılan bağış ve yükümlülüklerden parti tüzel kişiliği sorumlu tutulamaz; bu amaçla MKYK, Genel Başkan veya parti tüzel kişiliği aleyhine takipte bulunulamaz. Bu ve benzeri durumlarda sorumluluk, sözleşmeyi yapan veya yükümlülük altına giren kişi veya kişilere aittir.

Partinin bütün giderleri parti tüzel kişiliği adına yapılır ve amaçlara aykırı harcama yapılamaz.

Partinin harcamaları fatura, fatura yerine geçen belgeler ile bu belgelerin temin edilmesinin mümkün olmadığı hallerde harcamanın doğruluğunu gösterecek muhtevaya sahip olmak şartıyla diğer belgelerle tevsik edilir. Ancak kaybolma, yırtılma ve yanma gibi mücbir sebeplerle aslının temin edilemediği hallerde, fatura ve fatura yerine geçen belgeler yerine bu belgeleri düzenleyenlerden alınacak tasdikli örnekleri de kullanılabilir.

Tüm harcamaların, yetkili organ veya merciin kararına dayanması şarttır.

Parti bütçesinden; üyeler ile gerçek veya dizel kişilere hiçbir şekilde borç verilemez.

Bütçe ve Kesin Hesap

Madde 74- İl yönetim kurulu, bağlı ilçeleri de kapsamak üzere, gelir ve gider tahminlerini ayrı ayrı gösteren yıllık bütçeyi hazırlar ve her yılın ekim ayı sonuna kadar genel merkeze gönderir.

Bu bütçeler ile aynı süre içinde hazırlanacak genel merkez bütçesi en geç ilgili takvim yılından önceki aralık ayı sonuna kadar MKYK tarafından incelenir ve karara bağlanır.

İlçeleri de kapsamak üzere iller teşkilatı her bütçe yılını izleyen nisan ayı sonuna kadar, bir önceki yıla ait uygulama sonuçlarını gösteren kesin hesaplarını hazırlarlar. İller teşkilatından gönderilenler ve parti merkezine ait olan kesin hesaplar, MKYK tarafından incelenerek karara bağlanır ve birleştirilir.

Parti hesapları, bilanço esasına göre düzenlenir.

Genel Başkan, karara bağlanarak birleştirilmiş olan tüm parti teşkilatı ile ilgili kesin hesapların bir örneğini, haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesi ve bilgi için Cumhuriyet Başsavcılığına gönderir.

 

Yönetmelik

Madde 75- Parti tüzel kişiliği adına sözleşme yapılmasına ve yükümlülük altına girilmesine, gelir ve gider defterlerinin tutulmasına, parti bütçe ve kesin hesaplarının düzenlenmesine ilişkin kurallar ve bu konulardaki yönetim birimlerinin görev ve sorumlulukları BD tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.

DEFTERLER

Madde 76- Mevzuata göre tutulacak sicil, dosya, defter ve kayıtlar elektronik ortamda da tutulabilir. Ancak form veya sürekli form şeklinde tutulacak defterler, kullanılmaya başlanmadan önce her bir sayfasına numara verilerek ve onaylatılarak kullanılabilir. Onaylı sayfalar kullanıldıktan sonra defter hâline getirilerek muhafaza edilir.

Her birimdeki parti organı, üye kayıt defteri, karar defteri, gelen ve giden evrak kayıtdefteri, gelir ve gider defteri ile demirbaş eşya defteri tutmak zorundadır.

Üye kayıt defterleri yalnız ilçe yönetim kurulları tarafından mahalle ve köy esasına göre tutulur.

Karar defteri, ilgili organın kararlarını tarih ve sıra numarasıyla ihtiva eder. Kararlar oylamaya katılanlar tarafından imzalanır.

Büyük Kurultay veya il/ilçe kurultay kararlarının bulunduğu tutanak özeti BD tarafından imzalanır.

Gelen ve giden evrak defterine yazılar, tarih ve sıra numarasıyla işlenir. Gelen evrakın asılları ile giden evrakın sureti, bu tarih ve numarasıyla saklanır,

Gelir ve gider defterine, gelirler ve giderlerin alınıp harcandığına dair belgeler sırasıyla işlenir.

Parti organ ve kurullarınca tutulmasında fayda görülen diğer defterler, yönetmelikle belirlenir.

ONÜÇÜNCÜ BÖLÜM: HÜKÜMET İLİŞKİLERİ

Hükümet Kurma ve Koalisyonlara Katılma

Madde 77- Partinin hükümet kurmasına, koalisyonlara katılmasına ve partinin kurulmuş hükümetlerden veya katıldığı koalisyonlardan ayrılmasına karar verme yetkisi BD talebi ve MKYK onayına aittir.

Kurul bu yetkisini, Parti Başkanlık Divanı'na devredebilir. BD'nın hükümet kurma ve kurulmuş hükümetlerden veya koalisyonlardan ayrılma yönünde karar almak üzere yapacağı toplantılara parti meclis grubu yönetim kurulu üyeleri de katılabilirler.

Hükümetten ve koalisyondan ayrılma kararı alındıktan, sonra partili bakanlar istifa ederler. Aksi takdirde partiden istifa etmiş sayılırlar. 

Partinin kuracağı hükümet veya katılacağı koalisyonda görev alacak bakanlar Anayasanın ilgili maddesi çerçevesinde belirlenir. Parti grubunda ve parti organlarında bu konuda karar alınamaz.

Genel Başkan dışında Başkanlık Divanı üyeliği ile hükümet üyeliği aynı kişide birleşemez.

 

ONDÖRDÜNCÜ BÖLÜM: ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER

Parti Tüzel Kişiliğine Son Verme

Madde 78- Parti tüzel kişiliğine MKYK'nın teklifi ve Büyük Kurultay üye tam sayısının salt çoğunluğunun kararı ile son verilebilir. Parti malları ile ilgili tasfiye şekli SPK'nın ilgili maddesine uygun olarak Büyük Kurultay kararında gösterilir.

Yetki Devri

Madde 79- Partinin üst birim organları, belirleyecekleri usul ve esaslar çerçevesinde yetkilerini geçici veya sürekli olarak alt birim organlarına bırakabilirler.

Tüzükte öngörülen süreleri kısaltmaya MKYK yetkilidir.

Yukarıdaki fıkralar kanunların amir hükümlerine aykırı olamaz.

Makamlara Bildirimde Bulunma

Madde 80- Kurultaylar hariç, göreve getirilenlerin ad ve soyadları, ikametgâhları ve nüfus cüzdanı örnekleri doğum yeri ve tarihleri, meslek ve sanatları, seçim ve atamayı takip eden 15 gün içinde mahallin en büyük mülki amirine bir yazıyla bildirilir.

Merkez teşkilatında görev alanlarla ilgili bildirim de aynı süre içerisinde doğrudan İçişleri Bakanlığına ve Cumhuriyet Başsavcılığına verilir.

Tüzükte Hüküm Bulunmayan Hâller

Madde 81- Partinin faaliyetlerine ilişkin herhangi bir konuda bu Parti Tüzüğünde bir hüküm bulunmaması halinde; Siyasi Partiler Kanunu, Dernekler Kanunu, Medeni Kanun, TBMM İç Tüzüğü ve ilgili diğer mevzuatın hükümleri geçerlidir.

Parti Programını ve Parti Tüzüğünü Değiştirme Yetkisi

Madde 82- Partinin programını ve tüzüğünü ilgili mevzuatta belirtilen yöntem çerçevesinde değiştirme yetkisi münhasıran Büyük Kurultaya aittir.

Yönetmelikler ve Yönergeler

Madde 83- Tüzükte öngörülen yönetmelikler ve yönergeler, Tüzüğün yürürlüğe girmesinden itibaren altı ay içinde Başkanlık Divanı tarafından hazırlanır ve MKYK’nın onayına sunulur. Değişiklikler de aynı yöntemle yapılır.

ONBEŞİNCİ BÖLÜM: SON HÜKÜMLER

Yürürlük

Madde 84- Bu Tüzük, 11.02.2024 tarihinde yapılacak olağanüstü kurultay (kongre) kararı sonucunda yürürlüğe girer ve partinin organları bu Tüzük çerçevesinde yeniden yapılandırılır.

Yürütme

Madde 85- Bu tüzük hükümlerini Merkez Kar

OnBirinci Bölüm
Onİkinci Bölüm
OnÜçüncü Bölüm
OnDördüncü Bölüm
OnBeşinci Bölüm
bottom of page